فیلم سینمایی قرمز 2024-08-26

فیلم ایرانی قرمز فیلو

طوسی با اشاره به دغدغه‌های اجتماعی همیشگی جیرانی، بیان می‌کند که کارگردان در این فیلم نتوانسته از سطح رویدادهای روزمره فراتر رفته و به عمق شخصیت‌ها و مسائل اجتماعی بپردازد. به نظر طوسی، فیلم تنها به روایت یک خبر کوتاه از صفحه حوادث بسنده کرده و از بررسی دقیق‌تر وضعیت اجتماعی و روانی زوج جوان غافل مانده است. فیلم قرمز داستان زنی به نام هستی است که باهمسر شکاک خود، ناصر، زندگی سختی دارد. او بعد از مشکلات فراوان تصمیم به جدایی می‌گیرد و در بحبوحه دادگاه خانواده، ناصر نقشه عجیبی برایش می‌کشد.

شرکا با مقایسه‌ی فیلم قرمز با فیلم‌های دیگری همچون “بانوی اردیبهشت”، نشان می‌دهد که روایت‌های زنانه می‌توانند بدون تکیه بر کلیشه‌های خشونت و ستمگری، به پیچیدگی‌ها و دغدغه‌های زنان بپردازند. فیلم “قرمز” از آن دسته فیلم‌هایی است که توانسته است با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی زمان ساخت و اکرانش، اهمیت فراوانی در درک بهتر ما از آن داشته باشد. در دوره‌ای که در آن بحث‌های فراوانی درباره حقوق زنان در جامعه به عنوان نتیجه آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در نیمه دوم دهه ۷۰ به اوج خود رسیده بود، فریدون جیرانی در اثر دوم خود به عنوان کارگردان، تصویری کاملاً متفاوت از زن را به تماشاگران نشان داد که با تصویر مورد تقدیر رسمی دهه ۶۰ در تناقض قرار داشت. از جمله مهم ترین بازیگران این فیلم می توان به محمد رضا فروتن، هدیه تهرانی، کمند امیر سلیمانی، توران مهرزاد و شهره سلطانی اشاره کرد. شایسته به ذکر است که موسیقی متن این اثر توسط زنده یاد بابک بیات ساخته شده است و ترانه این فیلم با نام «عاشقم من» توسط بابک امینی اجرا شده است.

اما در رشته‌های دیگر محمدرضا فروتن به‌عنوان بازیگر برگزیده جشنواره برگزیده شد. جالب‌تر این که عملکرد فیلم قرمز از نظر جذب نظر تماشاگران جشنواره هم چندان خوب نبود و در جدول میزان آرای تماشاگران به ۱۷ فیلم بخش مسابقه آن سال، قرمز در رتبه دهم قرار گرفت؛ اتفاقی که برای پرفروش‌ترین فیلم سال آینده کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. با آغاز دوران اصلاحات، نقش افسونگر در سینمای ایران از کلیشه‌ای یک‌سویه رها شد و به شخصیت‌های چندوجهی و پیچیده‌ای تبدیل شد. این زن که در گذشته تنها به عنوان یک تهدید یا ابزار نمایش داده می‌شد، حالا به نمادی از قدرت، استقلال و مبارزه تبدیل شده بود. در برخی فیلم‌ها، او زنی زیرک و باهوش بود که با استفاده از زنانگی‌اش به اهدافش می‌رسید و در برخی دیگر، قربانی جامعه‌ای نابسامان بود که به دنبال راهی برای رهایی می‌گشت. فیلم «قرمز» به عنوان یکی از نمونه‌های بارز این تحول، به همراه آثاری چون «نرگس»، «شوکران»، «آبی» و «دنیا»، تصویری متفاوت و جذاب از افسونگر در سینمای ایران ارائه داد.

«قرمز» بیش از آنکه یک فیلم باشد، یک یادآور است؛ یادآور روزهایی که جامعه جوشان بود و سینما، صادقانه‌ترین بازتاب آن. هستی كه همسرش فوت كرده و یك دختر كوچك دارد با مردی متمول به نام ناصر ازدواج می‌كند. ناصر مرد بدبینی است و همیشه به هستی شك دارد و او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد و هر بار كه زن تقاضای طلاق می‌كند با معذرت‌خواهی از او و ابراز عشق، وی را به خانه باز می‌گرداند. تا این‌ كه یك‌بار وقتی هستی تصمیم قطعی می‌گیرد، او با ترفندی دخترش را گروگان می‌گیرد و با كشاندن هستی به خانه‌ی مادرش، با همدستی خواهرش، او را حبس می‌كند و طوری كتكش می‌زنند كه بی‌هوش می‌شود.

ناصر كه به اشتباه فكر می‌كند هستی مرده، خواهرش را مقصر می‌داند و او را می‌كشد و فرار می‌كند. هستی كه قبلاً با دخترش از خانه‌ی مادر ناصر گریخته به دادگاه می‌رود و به طور غیابی طلاق می‌گیرد. بعد از چندی ناصر دوباره به سراغ هستی می‌رود تا او را بكشد، ولی هستی در دفاع از خود او را می‌كشد. همچنین در بخش بررسی فیلم قرمز 5 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از قرمز پرداخته‌اند. تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم قرمز در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم قرمز 4 عدد، گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخش‌های ویدئو و تیزر فیلم قرمز، حواشی فیلم قرمز، دیالوگ برتر فیلم قرمز، سوتی فیلم قرمز و نقد فیلم قرمز هنوز موردی ثبت نشده است.

جواد طوسی در نقد خود بر فیلم جیرانی، به عدم پرداختن کافی به شخصیت‌پردازی و مسائل اجتماعی انتقاد می‌کند. او معتقد است که فیلم به جای پرداختن به پیچیدگی‌های روانی و اجتماعی زوج جوان، به روایتی سطحی از یک اتفاق روزمره بسنده کرده است. طوسی با اشاره به اینکه جیرانی در آثار قبلی خود به مسائل اجتماعی پرداخته است، بیان می‌کند که در این فیلم، کارگردان نتوانسته از سطح یک خبر کوتاه صفحه حوادث فراتر رفته و به بررسی عمیق‌تر وضعیت اجتماعی و روانی شخصیت‌ها بپردازد. جواد طوسی، برخلاف طالبی‌نژاد، دیدگاهی کاملا متفاوت نسبت به فیلم جیرانی داشت.

فیلم و سریال های جدید

فریدون جیرانی، پیشرو سینمای ایران، با جسارت همیشگی خود مرزهای روایت و بیان را در سینما جابه‌جا کرده است. او با آثاری که گاه از چارچوب‌های رایج فراتر رفته‌اند، مخاطب را به تفکر و تعمق دعوت کرده است. اگرچه برخی از تلاش‌های رادیکال او به نتیجه دلخواه نرسیده، اما فیلم‌هایی چون «قرمز» شاهدی بر توانایی او در خلق آثاری تأثیرگذار و ماندگار هستند. جیرانی در «قرمز» با روایتی پرتنش و شخصیت‌هایی پیچیده، تصویری از جامعه‌ای در آستانه تحولات بزرگ را به نمایش می‌گذارد و مخاطب را به دل رویدادهای پرشور و هیجانی می‌کشاند. این در حالی است که در بسیاری از آثار سینمایی، کودکان به عنوان محرکی برای تغییر و تحول در روابط خانوادگی ایفای نقش می‌کنند.

از بازیگرانی که در این فیلم جنایی و درام به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان محمدرضا فروتن، هدیه تهرانی، کمند امیرسلیمانی، توران مهرزاد و شهره سلطانی را نام برد. فیلم قرمز توانسته در مجموع برای 8 مورد نامزد کسب جایزه و برای 3 بار برنده جایزه شود. در بیست و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، حسین کشاورزی برنده جایزه استعداد جوان برای فیلم قرمز شده است. در نقد فیلم قرمز باید بگوییم که فیلم «قرمز» که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، با استقبال منتقدانی روبرو شد که شباهت‌های آن را با آثار شاخص سینمای کلاسیک ایران، به ویژه فیلم‌های ساموئل خاچیکیان، مورد توجه قرار دادند.

قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید به‌کمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرة‌المعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کامل‌تر کنیم. می‌دانید علت موفقیت و درخشش تصویربرداری قرمز در میان کارشناسان و جشنواره‌ها چیست؟ به‌دلیل آنکه فیلمبرداری فیلم قرمز را محمود کلاری برعهده داشته است. روح‌الله امامی تدوین فیلم قرمز را بسیار درخشان انجام داده، به‌طوری که به‌زعم کارشناسان، تدوین بخش مهمی از قرمز را تشکیل می‌دهد. فیلم قرمز صدای ممتاز و باکیفیت خود را مدیون صدابرداری اصغر شاهوردی و صداگذاری علی لطفی نیکو است.

این فیلم، با بهره‌گیری از عناصر ژانر جنایی و فضای خاص آثار خاچیکیان، یادآور سینمای دهه چهل ایران است. با این حال، «قرمز» صرفاً یک بازتولید ساده از سینمای گذشته نیست، بلکه با روایتی دقیق و سنجیده، به ویژه در سکانس‌های ابتدایی، توانسته است به اثری تأثیرگذار تبدیل شود. استفاده هوشمندانه از قاب‌بندی و نماهای دو نفره و انفرادی در سکانس دادگاه، نشان از تسلط کارگردان بر زبان سینما و توانایی او در انتقال مفاهیم پیچیده به مخاطب دارد. این فیلم در نظرسنجی ماهنامه فیلم از منتقدان، به رتبه‌ای بهتر از هشتم دست نیافت و در نظرسنجی تماشاگران نیز در میان ۱۷ فیلم بخش مسابقه، در رتبه دهم قرار گرفت.

عوامل فیلم قرمز

به همین دلیل، قرمز نه تنها یک اثر هنری، بلکه یک سند اجتماعی از دوران گذار ایران محسوب می‌شود. این فیلم با وجود برخی انتقادات، توانست جایگاه خود را در تاریخ سینمای ایران تثبیت کند و به عنوان یکی از نمادهای سینمای اجتماعی ایران شناخته شود. قرمز در هفدهمین جشنواره فیلم فجر (بهمن ۱۳۷۷) به نمایش درآمد و بحث‌های فراوانی را ایجاد کرد. بازیگران فیلم قرمز چه کسانی هستند؟ در قرمز بازیگرانی چون هدیه تهرانی در نقش هستی، محمدرضا فروتن در نقش ناصر ملک، کمند امیرسلیمانی در نقش منیر، سعید پیردوست در نقش عموی هستی، توران مهرزاد در نقش مادرناصر، شهره سلطانی در نقش خبرنگار و پیمان شریعتی در نقش خبرنگار به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند. در فیلم قرمز حدود 13 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان قرمز را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. فیلم قرمز محصول ایران در سال 1377 است که توسط فریدون جیرانی کارگردانی شده.

در نقد فیلم قرمز باید بگوییم که فیلم قرمز به رغم پتانسیل بالای خود برای ایجاد گفتگو درباره‌ی مسائل زنان، در زمان اکران چندان مورد توجه منتقدین قرار نگرفت. از جمله معدود نقدهایی که به این فیلم نوشته شد، مقاله‌ای از آنتونیا شرکا در ماهنامه فیلم بود. شرکا، که پیشتر نیز به بررسی آثار سینمایی از منظر اجتماعی و فمینیستی پرداخته بود، در این نقد نیز به دنبال یافتن روایت‌های زنانه در فیلم قرمز بود. او ضمن تاکید بر اهمیت وجود فیلم‌هایی با چنین مضمونی، به این نکته اشاره کرد که روایت‌های زنانه نباید به کلیشه‌های رایج و ساده‌انگارانه متوسل شوند.

قرمز نه تنها به عنوان یک فیلم داستانی، بلکه به عنوان یک سند اجتماعی از آن دوران نیز یاد می‌شود. فیلم «قرمز» فریدون جیرانی، فراتر از یک ملودرام جنایی، آینه‌ای بود تمام‌قد از جامعه‌ی ایران در دهه ۷۰. این فیلم در دورانی ساخته شد که بحث‌های پیرامون حقوق زنان و جایگاه آن‌ها در جامعه، به یکی از مهم‌ترین موضوعات اجتماعی تبدیل شده بود. جیرانی با خلق شخصیت هستی مشرقی، زنی عصیانگر و مطالبه‌گر، به چالش کشیدن تصویری سنتی و مطیع از زنان را در دستور کار قرار داد.

اگر به بررسی و تحلیل فیلم و سریال‌هایی با ژانر جنایی علاقه دارید، بهتر است تا با بهترین فیلم های جنایی قرن ۲۱ آشنا شوید. با چنین ویژگی‌هایی بود که قرمز جنبه‌ای شمایل‌وار پیدا کرده و به یکی از نشانه‌های مهم برای بازخوانی جامعه و فرهنگ آن دوران تبدیل شد. در صورتی که اپلیکیشن فیلو را نصب کرده اید؛ برای تماشا یا دانلود این ویدیو وارد اپلیکیشن شده، از منو گزینه اسکن را انتخاب کرده و کد زیر را اسکن کنید. برای دانلود این ویدیو، اپلیکیشن فیلو را از مارکت ها یا بصورت مستقیم نصب کنید. باشگاه فیلم‌بازها و سریال‌بین‌های حرفه‌ای؛ فیلیموشات جایی است که فرصت بیشتری برای خواندن و تأمل درباره فیلم‌ها و سریال‌ها داریم.

لینک دانلود

هستی پس از مراجعه به عمویش، به درخواست قاضی دادگاه و به منظور ایجاد آرامش در محیط خانه، تصمیم می‌ گیرد از شغل مورد علاقه اش (پرستاری) دست بکشد. ناصر حتی تحمل نمی‌ کند که هستی را در حال صحبت با تلفن، یا در خیابان در حال خرید ببیند و به ضرب و شتم او می‌ پردازد. هستی که دیگر طاقت تحمل ندارد، از دادگاه درخواست طلاق می‌ کند و قاضی به رغم اظهار عشق ناصر از او می‌ خواهد به پزشکی قانونی برود تا وضعیت روانی اش مورد بررسی قرار گیرد. هستی بعد از ازدواج مجدد با ناصر زندگی اش به دردسر می افتد چرا که ناصر مردی شکاک و روانی است...

جایگاه قرمز در سینمای ایران

هستی، تحت فشار و خشم ناصر، تصمیم می‌گیرد از شغل پرستاری خود دست بکشد تا در محیط خانه آرامشی برقرار کند. ناصر حتی به تحمل دیدن هستی در حال صحبت تلفنی یا خرید در خیابان نیز توانایی ندارد و به ضرب و شتم او می‌پردازد. در نهایت، هستی از دادگاه درخواست طلاق می‌کند و قاضی توصیه می‌کند که به پزشکی قانونی مراجعه کند تا وضعیت روانی ناصر بررسی شود. جیرانی به عنوان کارگردان و نویسنده این فیلم را در سال 1377 تولید کرده است.

در سال 1377 دومین فیلم سینمایی و بلند خود را با عنوان قرمز روانه سینمای سراسر کشور نمود. فیلم قرمز به نویسندگی و کارگردانی فریدون جیرانی در تاریخ 13 مرداد ماه سال 1378 توسط فیلم‌ساز در سینماهای سراسر کشور به نمایش عموم درامد و توانست در مجموع پس از بیش از 3 ماه اکران در سینماهای سراسر کشور به فروش بیش از 375 میلیون تومانی در آن زمان نیز دست یابد که هنوز هم بعد از گذشت سالها یکی از موفق ترین فیلم های ساخته شده توسط جیرانی نیز قلمداد میشود. فیلم قرمز فریدون جیرانی در دوران پس از انقلاب، با تصویرگری جسورانه یک زن مدرن و مستقل، به چالش کشیدن کلیشه‌های رایج در سینمای آن زمان پرداخت. این فیلم که در اوج بحث‌های مربوط به حقوق زنان در دهه ۷۰ ساخته شد، به نوعی آینه تمام‌قد جامعه آن دوران بود.

از محتوا و داستان فیلم قرمز چقدر اطلاع دارید؟ فیلم‌نامه قرمز توسط فریدون جیرانی نوشته شده است. او با مرد ثروتمند اما شکاکی به نام ناصر ازدواج می کند که زندگی را برای او جهنم می کند. جالب‌تر این که امین حیایی حتی در بخش قابل توجهی از فیلم بازی کرد و سپس ادامه حضور در کار را نپذیرفت.

موفقیت فیلم قرمز در بازتاب آن حال‌وهوا، مهم‌ترین عاملی است که باعث شده فیلم –بیش از ۲ دهه بعد از ساخت– هنوز هم دیدنی باشد. “قرمز”، فیلمی دراماتیک و اجتماعی به کارگردانی فریدون جیرانی است که در سال 1377 تولید شده است. این فیلم، به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار جیرانی، به خوبی نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با استفاده از زبان سینما، به عمق روح و روان آدمی نفوذ کرد و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای مخاطب رقم زد. در عصری که سینما و جامعه‌ی ایران در هم تنیده شده بودند، «قرمز» به عنوان یک سند تاریخی از آن دوران اهمیت یافت. این فیلم، با زبان تصویر، روایت‌گر داستان گروه‌هایی بود که صداهایشان کمتر شنیده می‌شد. اگرچه از نظر فنی، ممکن است «قرمز» به عنوان یک فیلم سینمایی، کامل نباشد، اما توانایی آن در انتقال حس و حال آن دوران، آن را به اثری ارزشمند تبدیل کرده است.

به نظر می‌رسد سازندگان فیلم‌های جدی‌تر خانوادگی، به جای استفاده ابزاری از کودکان، باید به عمق روان و تأثیرات روانی چنین رویدادهایی بر آن‌ها توجه بیشتری داشته باشند. در خلاصه داستان فیلم قرمز چنین آمده است که هستی، زنی است که از همسر درگذشته خود دختری به نام طلا دارد، و با جوانی متمول به نام ناصر ملک ازدواج کرده است. همسر جدید او دچار بیماری سوء ظن یا اختلال شخصیت پارانوئید است و مدام او را کتک می‌ زند. قرمز فیلمی است به نویسندگی و کارگردانی فریدون جیرانی و تهیه‌کنندگی سید غلامرضا موسوی و حبیب اسماعیلی محصول سال ۱۳۷۷ است. فریدون جیرانی همواره فیلمساز شجاعی بوده و سعی کرده مرزهای سینمای ایران را (چه از لحاظ ساختاری و چه محتوایی) گسترش دهد.

بازیگران و عوامل فیلم قرمز

در نقد فیلم قرمز باید بگوییم که فیلم قرمز داستان زندگی هستی مشرقی، زنی است که پس از از دست دادن همسر اولش با مرد جوانی به نام ناصر ازدواج می‌کند. هستی که برای حفظ آرامش خانواده از کارش دست می‌کشد، باز هم شاهد ادامه این خشونت‌ها است. او که دیگر طاقت ندارد، تصمیم می‌گیرد برای رهایی از این زندگی جهنمی به دادگاه پناه ببرد. قرمز به عنوان یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های سینمای ایران در دهه هفتاد، به موضوع خشونت خانگی و جایگاه زن در جامعه می‌پردازد. این فیلم که در جشنواره فجر مورد توجه قرار گرفت و جوایز متعددی را از آن خود کرد، به واسطه بازی‌های درخشان هدیه تهرانی و محمدرضا فروتن و همچنین موسیقی ماندگار بابک بیات، همچنان یکی از آثار شاخص سینمای ایران محسوب می‌شود.

این در حالی است که محمدرضا فروتن، بازیگر نقش اصلی مرد فیلم، موفق شد جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را از آن خود کند. این تناقض میان موفقیت تجاری و استقبال کم منتقدان و تماشاگران جشنواره، یکی از نکات جالب توجه در تاریخ سینمای ایران است. داستان فیلم درباره هستی است که پس از مرگ همسرش، با مردی ثروتمند به نام ناصر ازدواج می‌کند. اما ناصر دچار بیماری سوءظن یا اختلال شخصیت پارانوئید است و به طور مداوم هستی را مورد خشونت قرار می‌دهد.

سرویس اشتراک ویدیو فیلو

موسیقی متن فیلم قرمز که توانست در جشنواره‌های مختلفی جایزه کسب کند، اثر بابک بیات است. از دیگر عوامل اثر می‌توان به افسانه زمانی منشی صحنه فیلم قرمز و اشاره کرد. در مجموع بیش از 39 نفر در تولید فیلم قرمز نقش داشته‌اند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.

خلاصه داستان

فیلم سینمایی قرمز به‌کارگردانی فریدون جیرانی در 21 سال پیش یعنی سال 1377 در گونه درام و مهیج تولید شده است. قرمز توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 6.3 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان می‌دهد عموم مردم قرمز را اثری متوسط اما مفید برای تماشا ارزیابی می‌کنند. حبیب اسماعیلی، سیدغلامرضا موسوی و منصور حیدری تهیه‌کنندگان قرمز این فیلم را، به‌عنوان محصول رسانه فیلم سازان و کشور ایران تهیه کرده‌اند. در نقد فیلم قرمز باید بگوییم که در همان شماره، احمد طالبی‌نژاد ضمن اشاره به شباهت‌های بصری فیلم «قرمز» به آثار خاچیکیان، از تحقیق گسترده جیرانی در این پروژه تمجید کرد. طالبی‌نژاد با تأکید بر شیفتگی جیرانی به سینمای خاچیکیان و فیلم‌های هندی، «قرمز» را اثری متفاوت توصیف کرد که فراتر از تأثیرات بصری است.

دانلود سریال رویای نیمه شب

این تصویر در تضاد آشکار با زنانی بود که در بسیاری از فیلم‌های دهه ۶۰، به عنوان موجوداتی مطیع و فداکار به تصویر کشیده می‌شدند. قرمز، با روایتی جسورانه و پرداختن به موضوعاتی همچون خشونت خانگی و نابرابری جنسیتی، به یکی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌های دهه ۷۰ تبدیل شد. حتی نحوه‌ی پوشش هدیه تهرانی در این فیلم، به عنوان نمادی از این عصیانگری تلقی می‌شد.

به گفته او، تحقیق دقیق جیرانی در زمینه‌های قضایی و اجتماعی، به این فیلم جنایی اجازه داده تا داستانی ساختگی را به گونه‌ای باورپذیر و مرتبط با تهران امروز ارائه دهد. این عنصر تحقیق، «قرمز» را به یکی از معدود فیلم‌های خوب و قابل‌تامل سینمای جنایی ایران تبدیل کرده است. نکته جالب این است که آمار جشنواره‌ای نشان‌دهنده این بود که قرمز فریدون جیرانی چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. در نظرسنجی ماهنامه فیلم از منتقدانش، قرمز در میان فیلم‌های برگزیده جشنواره رتبه‌ای بهتر از هشتم به دست نیاورد.

{

دانلود فیلم قرمز با کیفیت عالی

|}

هستی مشرقی، شخصیت اصلی فیلم، با عصیانگری خود در برابر قیدوبندهای سنتی، به نمادی برای زنان خواهان استقلال تبدیل شد. قرمز با ایجاد موجی از واکنش‌ها، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ سینمای ایران پیدا کرد و به عنوان یکی از اولین تلاش‌ها برای به تصویر کشیدن زنان به دور از کلیشه‌های مادرانه یا منفی، شناخته می‌شود. فیلم سینمایی «قرمز» به کارگردانی فریدون جیرانی در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۷۸ روی پرده سینماها رفت و به سرعت به پدیده‌ای سینمایی بدل شد. رقابت تنگاتنگی میان «قرمز» و فیلم دیگر سنت‌شکن آن سال، «دو زن» به کارگردانی تهمینه میلانی، بر سر تصاحب گیشه شکل گرفت.

قرمز که در گونه‌ی روان‌شناختی- جنایی ساخته شده نخستین بار در هفدهمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر به نمایش درآمد و در 8 رشته نامزد دریافت جایزه بود. به دنبال اکران گسترده‌ از 13 مرداد 1378 قرمز تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سال شد. در نقد فیلم قرمز باید بگوییم که در جریان تحولات سینمای ایران، نقش افسونگر دستخوش تغییرات اساسی شد. این موجود اسطوره‌ای که در سینما پیش از انقلاب نمادی از اهریمنی بود، در دوران اصلاحات با رویکردی نو و اجتماعی وارد صحنه شد. افسونگر جدید نه شیطانی بود و نه صرفاً ابزاری در دست مردان، بلکه زنی مستقل بود که برای دفاع از حقوق خود و سایر زنان با قدرت و زیرکی مبارزه می‌کرد. او گاه با بهره‌گیری از زنانگی‌اش مردان زورگو را به چالش می‌کشید و گاه نیز به عنوان قربانی جامعه‌ای بیمار، همدلی مخاطب را برمی‌انگیخت.

در نقدی بر فیلم قرمز، نویسنده با تمرکز بر شخصیت اصلی زن، به تحلیل نقش و جایگاه او در روایت پرداخته است. او معتقد است که زن در این فیلم بیش از آنکه یک شخصیت مستقل و دارای عمق باشد، به عنوان ابزاری برای پیشبرد داستان و خلق موقعیت‌های هیجان‌انگیز به کار گرفته شده است. نویسنده با طرح پرسش‌هایی پیرامون انگیزه‌های زن برای ازدواج با مردی خشن و متناقض‌الطب، به ابهامات موجود در شخصیت‌پردازی او اشاره می‌کند و این پرسش را مطرح می‌سازد که آیا می‌توان این زن را موجودی فاقد خصایص انسانی دانست یا دلایل دیگری برای انتخاب‌های او وجود دارد؟ در نهایت، نویسنده با تأکید بر نقش زن به عنوان یک وسیله در دست فیلمساز، به نقد کلیشه‌های جنسیتی موجود در فیلم می‌پردازد.

تلاش‌های رادیکال و جسورانه او خیلی وقت‌ها به نتیجه مناسبی نرسیده‌اند اما هر وقت که این امکان فراهم شده، با آثاری برانگیزاننده و فراموش‌نشدنی روبه‌رو شده‌ایم که توانسته‌اند حسی از زندگی در یک زمانه پرآشوب و پرهیجان را به تماشاگر منتقل کنند. فیلم سینمایی ایرانی قرمز توانست با فروش ۳۷۵ میلیون تومانی به یکی از پر فروش ترین آثار سال ۷۷ تبدیل شود و عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. شما کاربران عزیز می توانید فیلم زیبا و سرگرم کننده قرمز را با بالاترین کیفیت موجود و لینک دانلود مستقیم از وب سایت ایرانیان دانلود دریافت نمایید.

{

بهترین سریال های کره ای زامبی محور که باید آن هارا تماشا کنید

|}

قصد داریم منبع خبرها، گفت‌وگوها، گزارش‌ها و نقدهای مربوط به محصول‌های فیلیمو باشیم. کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن «فیلم‌نت» متعلق به شرکت «پارس فیلم‌نت» است.

فیلم «قرمز» یکی از آثاری است که به خوبی این تحول را نشان می‌دهد و در کنار فیلم‌هایی چون «نرگس»، «شوکران»، «آبی» و «دنیا» به عنوان نماد این جریان سینمایی شناخته می‌شود. شخصیت اصلی فیلم قرمز زنی به نام هستی مشرقی است که از همسر درگذشته خود دختری به نام طلا دارد. هستی به درخواست قاضی دادگاه و به‌منظور ایجاد آرامش در محیط خانه، تصمیم می‌گیرد از شغل مورد علاقه‌اش (پرستاری) دست بکشد. اما این مشکلی را حل نمی‌کند زیرا همسرش حتی تحمل این را ندارد که همسرش را پای تلفن یا در خیابان در حال خرید مایحتاج خود ببیند و به ضرب‌وشتم او می‌پردازد. فیلم ایرانی قرمز محصول سال 1377 کشور ایران به کارگردانی و نویسندگی داستان و فیلمنامه فریدون جیرانی این فیلم دومین تجربه کارگردانی جیرانی در زمینه ساخت فیلم سینمایی می باشد او که فعالیت هنری خود را در سینمای ایران از سال 1360 در کشور ایران آغاز نموده است و پس از مدت ها فعالیت در زمینه دستار کارگردان و ..

در نهایت این «قرمز» بود که با اختلاف اندکی نسبت به رقیب خود و با فروش بیش از ۳ میلیون بلیت، عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را از آن خود کرد. اما نکته قابل تامل اینجاست که استقبال منتقدان و تماشاگران جشنواره فیلم فجر از «قرمز» به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت، نبود. بازیگرانی همچون محمدرضا فروتن، هدیه تهرانی، کمند امیرسلیمانی، توران مهرزاد، شهره سلطانی، سعید پیردوست، پیمان شریعتی و سیامک اشعریون در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم قرمز یا به انگلیسی Red 1999 اثری در ژانر درام، جنایی و هیجان انگیز به کارگردانی و نویسندگی فریدون جیرانی و تهیه کنندگی مشترک غلامرضا موسوی و حبیب اسماعیلی می باشد که در سال ۱۳۷۷ تولید شده است. در ادامه قرار است به سراغ نقد فیلم قرمز برویم که یکی از بهترین فیلم‌های ایرانی بر اساس انتخاب مردم است. فیلم قرمز در مجموعه ای از جشنواره های داخلی و خارجی شرکت کرد و عملکرد خوبی داشت که از جمله مهم ترین آن ها می توان به جشنواره سه قاره، جشنواره بین‌ المللی فیلم فورت لودردیل، هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر و سومین دوره جشن خانه سینما اشاره کرد. در حالی که طالبی‌نژاد از جنبه‌های فنی فیلم تمجید می‌کرد، جواد طوسی به ساختار کلی فیلم انتقاد داشت. او با مقایسه این فیلم با “صعود”، فیلم قبلی جیرانی، به این نکته اشاره می‌کند که با وجود پیشرفت فنی در این فیلم، عمق و پیچیدگی شخصیت‌ها و روایت کاهش یافته است. طوسی معتقد است که جیرانی در این فیلم نتوانسته به اندازه فیلم قبلی خود به مضامین اجتماعی بپردازد و فیلم به جای پرداختن به مسائل عمیق‌تر، به روایتی سطحی از یک اتفاق روزمره بسنده کرده است.

حیایی انقلابات درونی خودش و احوالات شخصی‌اش در آن دوران را دلیل اصلی قطع همکاری با پروژه اعلام کرد. با این حال امروز طوری ایفای نقش فروتن و تهرانی روی کاراکترها نشسته است که تصور بازی هیچ‌کس دیگری در این رل‌ها برای مخاطب ممکن نیست. هستی بار دیگر سر کار خود بر می‌ گردد، اما در می‌ یابد ناصر، طلا دختر هستی را برداشته و به خانه پدری خود برده است و اکنون از او می‌ خواهد برای صرف شام به آن جا برود. هستی به همراه یک زوج خبرنگار که در رفت و آمدهایش به دادگاه با آن ها آشنا شده بود به محل خانه پدری همسرش می‌ رود.


فیلم سینمایی زودپز
فیلم سینمایی بی بدن
فیلم سینمایی هندی
فیلم سینمایی تگزاس ۳
فیلم سینمایی از گور برخاسته
فیلم سینمایی آزمون
فیلم سینمایی ازدواج در وقت اضافه
فیلم سینمایی ازدواج شاد من
فیلم سینمایی از نسل آفتاب
فیلم سینمایی از کرخه تا راین